Esti smecher, ai spate puternic, esti la a doua sau la a treia nevasta, ai una sau doua amante, te duci pe la carciumi si prin diverse locatii mondene, ai intrat in afaceri, crezi ca stii sa invarti cateva vorbe, dar sa nu spui nimic, atunci esti bun de politician. Pentru ca acesta este, in mare, portretul-robot al politicianului roman. ßi nu numai al lui. Criteriile de mai sus le regasim cu succes si pe la primari, politisti, procurori si alti demnitari care, desi sunt bugetari, pot lua cu usurinta masa pe la restaurante, pot accede prin baruri de lux si isi pot permite sa intretina amante. Iar indiciile robotului nostru nu se opresc aici. Ca sa pari "cool", trebuie sa mai fii si putin mistocar, sa arati ca ai cultura, dar esti si smecher, sa participi cu aceeasi nonsalanta si la petrecerile, dar si la tragediile poporului care te-a votat sau pe care-l reprezinti. Notiuni cum ar fi etica, familia stabila, modestia sunt de sorginte comunista, in opinia politicianului roman. Ele apartin trecutului si nu dau bine in prezent. Nimeni nu ia insa in calcul ca in America, spre exemplu, nu poti candida pentru o functie locala sau de stat daca nu ai o familie stabila, daca ai un trecut zbuciumat sau presarat de mariaje. ßi pe americani nu-i putem condamna de purtari comuniste!
La noi insa, a devenit obisnuinta sa-ti lasi nevasta dupa ce ai ajuns intr-o functie politica, sa intri in afaceri chiar daca habar n-ai cu ce se mananca asta, sa apari prin presa si sa minti oamenii.
ßi asta pentru ca romanii nu s-au invatat sa-i taxeze pe politicieni pentru purtarea lor. Cei mai multi dintre noi suntem extaziati de ce discurs a tinut ala sau ce i-a zis asta celuilalt si de cum i-a tras-o prin presa x lui y. Ne place sa vedem doar spoiala, fatada, si nu continutul. Nimeni nu se intreaba de ce cutare demnitar este la a treia nevasta sau chiar la a patra. Nimeni nu-si pune problema daca este in regula sa ne conduca cineva care-si petrece noptile prin baruri de lux sau care se lasa pozat cu amantele. Iar astea sunt doar cateva dintre motivele din cauza carora o ducem cum o ducem, iar lucrurile merg cum merg, adica prost.